
Waarom zijn reviews belangrijk te verzamelen van uw klanten?
We stellen ons vandaag de vraag waarom is het belangrijk reviews te verzamelen voor de online marketing?
Wanneer je een offline onderneming hebt of een onderneming met website welke geen klanten genereert, zou je kunnen zeggen dat je je daar, als ondernemer niet op richt. Je vindt het prima zoals het gaat en bent tevreden met het werk dat je hebt. Toch zou je kunnen denken aan een groei. Maar hoe zou je die groei kunnen realiseren? Deze website genereert natuurlijk klanten voor administratiekantoren, maar het werkt echter in elke sector.
Ik geloof in een mix van traditioneel marketing (klant zelf benaderen) en online marketing (zorg dat je gevonden wordt). Online marketing zorgt ervoor dat je gevonden kan worden in zoekmachines en social media. Uiteraard kan je wel een website hebben, maar het zou kunnen zijn dat je pagina op het zoekwoord “boekhouder” ergens in het resultaat van een zoekmachine op pagina 299 terecht komt. Op de eerste 3 pagina’s heb je al wat meer kans, dat er op je pagina geklikt wordt.
Waarom zijn reviews belangrijk, maar Rich Snippets ook?
Wanneer je de kans wil vergroten dat mensen in een zoekmachine op je pagina klikken, dan kun je ervoor kiezen reviews te verzamelen. Reviews met een “Star Rating”. Je huidige klanten schrijven een beoordeling op basis van jou als persoon, je dienstverlening of je product. Ze geven je daarbij ook een beoordeling tot maximaal 5 sterren. Die sterren zijn heel belangrijk. Deze worden namelijk in zoekmachines weergegeven als Rich Snippets.

Toch zijn er nog veel te weinig administratiekantoren die gebruik maken van Rich Snippets en reviews. We kunnen het heel simpel zien als we de zoekwoorden “boekhouder amsterdam” invoeren. In feite zijn er maar 3 van de 17 zoekresultaten op de eerste pagina die gebruiken maken van reviews. Uiteraard zijn 7 daarvan betaalde weergaven, maar toch 10 die alleen maar gebruik maken van SEO. Voor zo’n grote plaats als Amsterdam, had ik verwacht dat het percentage star rating, hoger zou zijn. Het is namelijk zeker een toevoeging op de online marketing. Kortom kansen genoeg om meer klanten naar je pagina te trekken. Hoe meer reviews, des te meer zoekmachines zien, dat je pagina gewaardeerd wordt. Rich Snippets met veel beoordeling, wordt ook aanzienlijk meer op geklikt. Dit resulteert uiteraard dat je meer bezoekers krijgt op je pagina en de kans dat je hieruit klanten krijgt stijgt alleen maar.
Dus het antwoord op de vraag: waarom zijn reviews belangrijk
Conclusie: vraag om een review van je klanten. Stel ze gewoon de vraag: “Zou jij iets over mijn dienstverlening kunnen schrijven en daarbij ook een cijfer kunnen geven op een schaal van 1 tot 5?”. Geef dan ook aan dat je het fijn zou vinden dat ze eerlijk zijn, ook al kan dit soms een negatieve lading krijgen. Dit geeft jouw klant wel weer het gevoel, dat je de wil hebt om hier wat aan te doen.
Kortom het kan geen kwaad, het levert je ten eerste weer een tevreden, reeds bestaande klant op en ten tweede zorgt het ervoor dat je de kans vergroot nieuwe klanten binnen te halen.
Succes!